Jak sztuczna inteligencja wpłynie na SEO

Marketing internetowy oraz pozycjonowanie stron rozwijają się w bardzo dynamicznym tempie. Wygląda również na to, że niebawem przyspieszy ono jeszcze bardziej – w sieci coraz głośniej robi się bowiem o zastosowaniu AI, czyli sztucznej inteligencji. Tu pojawia się jednak pytanie, jak technologia ta wpłynie na SEO? Poniżej postaramy się odpowiedzieć na to pytanie. Zapraszamy do lektury! 

 

 

Co to jest sztuczna inteligencja?

 

 

Sztuczna inteligencja często określana jako AI (ang. Artificial Intelligence) to zdolność komputera lub programu do zapamiętywania, analizowania oraz uczenia. Jest ona wykorzystywana do wykonywania zadań, do których zrealizowania normalnie potrzebny jest człowiek. Sztuczna inteligencja potrafi jednak w pewien sposób zastąpić człowieka. Potrafi ona bowiem samodzielnie podejmować decyzję, porozumiewać się, a nawet i przetwarzać dane w oparciu o percepcję wzrokową.

 

 

Sam termin "sztuczna inteligencja" po raz pierwszy został użyty już w 1956 roku przez Johna McCarthy. Miało to miejsce na pierwszym w historii seminarium poświęconym AI, które odbyło się w Dartmouth. I choć od tamtej pory minęło już pond 65 lat – naukowcom nie udało się jeszcze skonstruować sztucznej inteligencji ogólnej (AGI), która całkowicie mogłaby zastąpić człowieka. W ciągu tych kilku dekad udało się im jednak opracować tzw. sztuczną wąską inteligencję (ANI), która specjalizuje się w wykonywaniu jednego, konkretnego zadania. Przykładem takiej technologii są, chociażby systemy rozpoznawania twarzy i cyfrowi asystenci osobiści. To jednak dopiero początek... 

 

 

Jak sztuczna inteligencja wpływa na nasze życie?

 

 

Choć naukowcy nie opracowali jeszcze idealnego AI, które mogłoby całkowicie zastąpić ludzką inteligencję, powoli znajduje ono zastosowanie w coraz to nowszych dziedzinach. Poza wspominanymi już systemami rozpoznawania twarzy, czy asystentami osobistymi, do których można się zwracać np. w celu ściszenia muzyki, AI pojawia się także w samochodach. Ponadto wykorzystuje się je do tłumaczeń tekstów, rozpoznawania pisma, mowy itd. Kolejnym przykładem jej zastosowania są programy, które sortują pocztę elektroniczną. Jak więc widać, z każdym kolejnym nowym zastosowaniem staje się ona coraz powszechniejsza. Trudno więc nie pokusić się o stwierdzenie, że AI ma wpływ na nasze życie. Co więcej, z pewnością w przyszłości będzie on jeszcze większy. Zwłaszcza jeśli mowa o tym, jaką rolę może ona odgrywać w zbieraniu i analizowaniu danych, w tym również i w SEO. 

 

 

Jak sztuczna inteligencja odmieni SEO?

 

 

Zastosowanie sztucznej inteligencji w SEO powoli staje się już faktem. Coraz częściej jest ona bowiem wykorzystywana do poprawy wyników kampanii SEO, czyli optymalizacji pod kątem wyszukiwarek internetowych. AI znakomicie sprawdza się m.in. do analizowania i targetowania słów kluczowych. Zdaniem ekspertów dzięki temu, że wykorzystuje ona przetwarzanie języka naturalnego (NLP), sztuczna inteligencja może pomóc lepiej zrozumieć mechanizmy, jakie kierują internautami w trakcie wyszukiwania i informacji za pomocą słów kluczowych.

 

 

Tym samym może być ona używana także do generowania wysoce trafnych i spersonalizowanych treści, co obecnie ma już miejsce. Istnieją już bowiem programy i generatory, których celem jest tworzenie treści, mających szansę na osiągnięcie najwyższych pozycji w wynikach wyszukiwania. Ponadto może ona służyć do identyfikacji wzorców, jakie ludzcy analitycy mogą przeoczyć oraz śledzenia tego, jak zmieniają się one w czasie. Co więcej, może ona być wykorzystywana także do śledzenia działań konkurencji. Biorąc pod uwagę to, że z każdym kolejnym dniem AI ewoluuje jeszcze bardziej, w przyszłości może ona odgrywać coraz większą rolę w optymalizacji stron pod SEO.

 

 

Korzyści z zastosowania AI w SEO

 

 

Sztuczna inteligencja niewątpliwie niesie ze sobą wiele zalet. Dla SEO AI jest istotne głównie z 3 podstawowych powodów. Po pierwsze, może ona okazać się pomocna w identyfikacji wzorców i trendów, jakie mogły zostać pominięte przez ludzkich analityków. Po drugie, AI można także zastosować do zautomatyzowania niektórych procesów, w tym m.in. link building. Po trzecie, AI może pomóc także internautom, np. w personalizacji wyników wyszukiwania. To jednak dopiero ułamek tego, co wprowadzenie sztucznej inteligencji może wywołać.  

 

Zautomatyzowany link building

 

Umiejętnie wykorzystana AI może w przyszłości zostać wykorzystana do zautomatyzowania procesu wyszukiwania oraz pozyskiwania partnerów w zakresie linkowania.

 

 

Analiza słów kluczowych 

 

Wiele słów kluczowych istotnych dla wyszukiwania umyka ludzkiej uwadze. Z pomocą sztucznej inteligencji można jednak temu zapobiec. Co więcej, technologia ta może również okazać się niezwykle pomocna w dotarciu do nowych słów kluczowych.

 

 

 

Optymalizacja treści na stronie

 

Podobnie jak i algorytmy Google, sztuczna inteligencja przyda się do przeanalizowania treści zamieszczanych na stronie internetowej pod kątem SEO. Dzięki temu witryna będzie mogła zająć wyższą pozycję w wynikach wyszukiwania.

 

 

Analiza konkurencji 

 

Pod kątem nowości zastosowanych na stronie przez konkurencję. Zadaniem sztucznej inteligencji będzie więc śledzenia pozycji strony internetowej i porównywanie jej ze stronami należącymi do konkurencji.

 

 

Sztuczna inteligencja a Google

 

Nie sposób jego zauważyć, że AI zmieni oblicze SEO. Z pewnością przyspieszy ona również rozwój, a być może nawet i zmieni trajektoria rozwoju marketingu internetowego. Tu powstaje zatem pytanie, co na to Google? Jak się okazuje, zespół Google nie próżnuje – już w 2017 roku powstał bowiem dział Google AI, który jest poświęcony sztucznej inteligencji. Nie oznacza to jednak, że wdrażanie AI Google zaczęło dopiero W 2017 roku.

 

Przełomowym momentem okazał się dla zespołu Google już 2012 rok, kiedy to ogłoszono, że Google wdraża uczenie maszynowe i sztuczną inteligencję. To z kolei przyczyniło się do upadku technik Black–hat oraz poprawiło trafność wyszukiwania semantycznego. Zastosowanie sztucznej inteligencji zakończyło pojawianie się w wynikach wyszukiwania spamu i niechcianych treści czy linków, które nie są związane z zapytaniem. Skończyło się również wypychanie stron słowami kluczowymi oraz tworzenie pustych podstron w witrynie.

 

Dzięki temu, że Google regularnie rozwija sztuczną inteligencję, jej wpływ na wyszukiwarkę jest coraz większy. Jest to widoczne zwłaszcza w sposobie personalizowania wyników w wyszukiwarce Google. Bazując na danych wyszukiwarki oraz kliknięciach użytkownika, sztuczna inteligencja podnosi trafność wyników wyszukiwania. W dodatku AI wykorzystuje się do poprawy jakości Tłumacza Google oraz do ulepszenia swoich algorytmów.

 

 

Algorytm Google a sztuczna inteligencja

 

Algorytm wyszukiwania Google to niezwykle złożony twór, który tworzy wiele komponentów, w tym również i AI. Sztuczna inteligencja jest bowiem wykorzystywana na szeroką skalę przy pozycjonowaniu stron, jakie wyświetlają się w wynikach wyszukiwania. Mowa więc o mechanizmach takich jak:

 

  • Crawlowanie i indeksowanie – Google przemieszcza się po stronach crawlując. Najprościej więc mówiąc, za pomocą linków wewnętrznych przechodzi z jednej podstrony na kolejną. Z kolei do zaindeksowania i uporządkowywania stron Google stosuje tzw. Googlebot.

  • Algorytmy – stworzone przez Google w celu dostarczenia internautom jak najbardziej precyzyjnej odpowiedzi na zapytanie umieszczone w wyszukiwarce.

  • Ranking – crawlowanie i algorytmy są dla Google podstawą do przyporządkowania strony do konkretnych pozycji w wynikach wyszukiwania. Oczywiście nie wszystkie czynników rankingujące strony internetowe są znane, choć szacuje się, że na chwilę obecną jest ich ponad 200.

 

To jednak zaledwie część przykładów wdrażania sztucznej inteligencji przez Google.

 

 

Jak Google wdraża sztuczną inteligencję?

 

 

Zespół Google od lat pracuje nad tym, by udoskonalić działanie wyszukiwarki Google. Dowodem na to jest jest chociażby powołanie działu Google AI, które zostało poprzedzone naborem, jaki w 2016 roku przeprowadzono wśród absolwentów MIT w amerykańskim Cambridge. Owocem tego projektu stało się m.in. wdrożenie sztucznej inteligencji neuronowej. 

 

 

Sztuczna inteligencja neuronowa ANN w Google

 

 

Zanim przejdziemy do tego, jak ANN wpływa na SEO, zacznijmy od wyjaśnienia, czym jest sztuczna inteligencja neuronowa. Działanie ANN można porównać do tego, jak funkcjonuje mózg. Sztuczna inteligencja gromadzi dane, a dzięki temu, że może je analizować – wyciąga wnioski i uczy się na błędach. Przepływ informacji w ramach Artificial Neural Network uruchamia warstwy ukrytych jednostek, które następnie trafiają do jednostek wyjściowych. W ten sposób sztuczna inteligencja uczy się zapamiętywać. Najważniejsze jest jednak to, w jaki sposób ANN używa korelacji pomiędzy wieloma zmiennymi po to, by przewidzieć ich rezultaty. Co więcej, są one zwykłymi skryptami, które w przyszłości mogą odmienić oblicze SEO jeszcze bardziej. Obecnie natomiast Google stosuje m.in. do:

 

  1. Obniżania ilości błędów w serwisach Google – z szacunków Google wynika, że sieć neuronowa wielowarstwowego głębokiego uczenia się, obniżyła liczbę błędów nawet o 25%.

  2. Optymalizowania wyników wyszukiwania – w taki sposób, by maszyny jak najlepiej rozumiały ludzki język oraz mechanizmy, jakie nim sterują. Dzięki temu wyszukiwarka będzie w stanie doprecyzować wyniki wyszukiwania do potrzeb swoich użytkowników. Przykładem tego są m.in. algorytm uczenia maszynowego RankBrain,o którym opowiemy w następnym rozdziale.

  3. Tłumaczenia – porównując tłumaczenia wykonane w Google kilka lat temu do tych, jakie można wykonać obecnie, trudno nie zauważyć, jak ogromne zmiany wprowadziło Google. Nie są to już tylko suche tłumaczenia poszczególnych słów, lub całych zdań. Machine learning pozwoliło stworzyć Google program, który rozumie mechanizmy działania języka. W dodatku pozwala uchwycić sens zdania, a nawet i uzyskać jego tłumaczenie w wielu innych językach obcych.

  4. Podpisywanie obrazów – sztuczna inteligencja neuronowa została przez Google bardzo dobrze przeszkolona w rozpoznawaniu obrazów. Ponadto im więcej obrazów jest ona w stanie rozpoznać, tym lepiej opisuje kolejne z nich.

  5. Rozpoznawanie mowy – jednym z najnowszych narzędzi od Google jest SpeechTexter, który umożliwia pisanie tekstu, który jest dyktowany za pomocą głosu. W dodatku te szybkie i proste narzędzie jest dostępne aż w 60 różnych językach! Z pomocą tego narzędzia można  napisać nie tylko wpis na bloga, ale i nawet całą książkę.

 

To jednak zaledwie początek tego, co Google może w przyszłości osiągnąć dzięki zastosowaniu sztucznej inteligencji. 

 

 

Machine learning a Google

 

 

Jednym z rodzajów sztucznej inteligencji jest Machine Learning, czyli uczenie maszynowe. Umożliwia ono gromadzenie danych z całej witryny, a następnie ich analizowanie pod kątem działań i zachowań użytkowników, czego przykładem jest m.in. algorytm RankBrain oraz Prediction API. Wynalazki te pozwalają m.in. na to, by:

 

  • Pomóc maszyną opanować “naturalny język” oraz mechanizmy jego działania, co pozwoli użytkownikom internetu dotrzeć do treści, które ich interesują.

  • Umieszczać w wynikach wyszukiwania Google strony i witryny, które w prosty oraz jak najbardziej wyczerpujący sposób dostarczają internautom odpowiedzi na zadane przez nich pytania. W dodatku takich, które powinny być dla internauty wystarczająco satysfakcjonujące.

  • Śledzić trendy oraz wszelkie nowości, jakie pojawiają się w content marketingu. To z kolei pozwala dotrzymać kroku konkurencji.

  • Dostosować treści pod kątem użytkowników – a nawet zmieniać je w zależności od dnia, czy potrzeb użytkownika, który wchodzi na stronę.

 

 

Najbardziej skorzystają więc na nim osoby, które optymalizują swoją stronę przy pomocy treści zamieszczanych na stronie, zwracają uwagę na UX oraz dbają o dostosowanie profilu linków podczas działań off–site.

 

 

Czym jest RankBrain?

 

 

RankBrain to jeden z algorytmów uczenia maszynowego, który Google wdrożyło już w 2015 roku. Algorytm ten jest wykorzystywany do uzdatniania i podnoszenia trafności wyników wyszukiwania dla wyszukiwanej frazy. W praktyce więc algorytm ten poddaje zapytania internautów szczegółowej analizie i personalizuje wyniki wyszukiwania np. pod kątem lokalizacji użytkownika. Co więcej, algorytm ten na bieżąco uczy się zachowań użytkowników sieci, analizując m.in. to, ile czasu spędzają oni w danej witrynie. Następnie na podstawie zebranych danych, RankBrain analizuje kolejną wyszukiwaną frazę, po czym stara się przewidzieć intencje wyszukującego. Jednocześnie algorytm ten filtruje strony i wyświetla te, które są jak najlepiej dopasowane do danego zapytania.

 

 

Czym jest Prediction API?

 

Kolejnym sposobem na wdrożenie machine learning przez Google jest Prediction API. Narzędzie to pozwala tworzyć aplikacje, które mogą:

 

  • W oparciu o dane wyszukiwarki przewidywać, jakie produkty bądź usługi mogą spodobać się danemu użytkownikowi.

  • Selekcjonować maile, oddzielając od nich spam.

  • Analizować znalezione w sieci opinie i komentarze, które dotyczą produktu lub usługi.

 

Co więcej, Prediction API może służyć również do tworzenia aplikacji, które na podstawie danych wyszukiwarki ocenią prawdopodobieństwo dokonania przez internautę zakupu. Jak więc widać, oba te algorytmy mają ogromny wpływ na pozycjonowanie stron.

 

 

Jak sztuczna inteligencja i uczenie maszynowe wpływają na SEO?

 

 

Nie sposób nie zauważyć, że AI ma ogromny wpływ na rozwój SEO. Pora jednak zastanowić się nad tym, czy zmiany te będą miały pozytywny, czy może negatywny wydźwięk. Wprowadzane przez Google zmiany oraz coraz to nowsze algorytmy wpływa na pozycjonowanie stron oraz pracę specjalistów zajmujących się SEO. Zdaniem wielu z nich wdrożenie uczenia maszynowego oraz AI wpływa jednak pozytywnie na SEO. Technologie te ułatwiają bowiem internautom poruszanie się w internecie. W odpowiedzi na swe zapytanie otrzymają oni bowiem dostęp do stron, zawierających wartościowe z ich punktu widzenia treści.  Co więcej, uchronią one również użytkowników wyszukiwarek przed utratą czasu na przeglądanie stron, które będą całkowicie zbędne.

 

Z drugiej jednak strony, wdrażanie sztucznej inteligencji przez Google może znacznie utrudnić pozycjonowanie stron. Algorytmy Google uwzględniają bowiem tak wiele czynników, że trudno jest przewidzieć ich działanie. Algorytmy takie jak RankBrain mogą więc stać się sporą przeszkodą, dla tych którzy o pozycjonowaniu nie widzą nic lub po prostu go nie stosują. Takie witryny z punktu widzenia Google są zupełnie bezużyteczne, nie będą więc wyświetlać się internautom. To z kolei utrudni do nich dostęp. W przyszłości więc może dojść do sytuacji, w której dobrze zrobione SEO będzie decydowało o tym, czy dana strona w ogóle pojawi się w wynikach wyszukiwania. Znaczenie będzie miał również wygląd strony – zarówno pod względem estetyki, jak i jej funkcjonalności. A decydować o tym będzie algorytm, który będzie bazował na analizie CTR, czy współczynnika odrzuceń.

 

Ciemna strona AI

 

Istnieją również i tacy, którzy twierdzą, że wdrażanie AI oraz machine learning, stanie się zgubą dla Google. Ciężko bowiem prognozować, w którą stronę zmierza rozwój sztucznej inteligencji. Zdaniem niektórych może się to skończyć w ten sposób, że w algorytm Google rozrośnie się w tempie, które przerośnie możliwości deweloperów Google. Z kolei inni wskazują na to, że czynniki rankingujące wyniki wyszukiwarki Google staną się bezlitosne dla witryn, wymagających wdrożenia poprawek. To z kolei może doprowadzić do sytuacji, w której w celu zoptymalizowania strony pod kątem SEO nie wystarczy już tylko ładnie wyglądająca strona i dobry content. Tym samym do wprowadzenia zmian, które przyczynią się do zdobycia lepszej pozycji w wyszukiwarce, potrzebna będzie pomoc specjalisty od SEO. Tak naprawdę jednak trudno przewidzieć, dokąd zmierza wdrażanie sztucznej inteligencji przez Google. Niniejsze obawy mają więc czysto hipotetyczny charakter. 

 

Content marketing i wykorzystanie sztucznej inteligencji

 

Zmiany, jakie wdraża w swoich algorytmach Google z pewnością znajdą również odbicie w tym, jak w przyszłości będzie wyglądał content marketing. Zastosowanie AI przez Google podnosi bowiem poprzeczkę specjalistom od SEO. Z drugiej jednak strony jednak może to się okazać również dużym ułatwieniem dla marketingu internetowego. Wystarczy spojrzeć na już istniejące programy do tworzenia treści za pomocą sztucznej inteligencji, czego przykładem jest m.in. Jasper.ai. Jest to narzędzie AI do copywritingu dedykowane firmom i sklepom internetowym, które chcą zwiększyć liczbę konwersji, a co za tym idzie – również generować większe przychody.

 

 

Co więcej, generator ten w przyszłości może całkowicie zastąpić ludzkich copywriterów. Tym bardziej że programy takie jak Jasper.ai pozwalają m.in. przeformułować teks tak, by ten stał się łatwiejszy do przeczytania i zrozumienia. Ponadto generator ren posiada także opcję "rozszerzenie zdania", która pozwala wydłużyć tekst o słowa, sprawiające, że tekst stanie się bardziej wciągający i interesujący. W dodatku jest on dostępny już w ponad 25 językach, co znacznie wykracza poza umiejętności człowieka. Wystarczy jedynie kliknąć przycisk  "generuj content”, a w ciągu kilku sekund otrzyma się tekst, który będzie spełniał wytyczne Google. Nie wspominając o tym, że generator ten można połączyć z narzędziami SEO, takimi jak Surfer SEO. W efekcie można więc wygenerować wysokiej jakości teksty, które będą nasycone słowami kluczowymi, a jednocześnie nie będą nimi przeładowane. Tym samym więc uniknie się tzw. keyword stuffing'u, który jest negatywnie oceniany przez algorytmy Google.

 

Podsumowanie

 

Zastosowanie sztucznej inteligencji w optymalizacji treści na stronie powoli staje się faktem. Zwłaszcza dzięki działaniom zespołu Google oraz podejmowanych przez nich prób zastosowania sztucznej inteligencji w aplikacjach i algorytmach. Google od bardzo wielu lat walczy ze sztucznością oraz bezwartościowymi, powielanymi treściami, których w sieci nie brak. Z pomocą AI może to natomiast zrobić o wiele skuteczniej. Wyeliminowanie tych elementów pozwoli Google zapewnić swoim użytkownikom usługi jeszcze lepszej jakości. Nic więc dziwnego, że Google nie wzbrania się przed tym i garściami czerpie z dotychczasowych osiągnięć sztucznej inteligencji. 

 

Wdrażanie sztucznej inteligencji jest również korzystne dla osób i firm, które mają własne strony internetowe. Technologia ta pozwala bowiem uskutecznić link building oraz docierać do wcześniej niewykorzystanych słów kluczowych. Ponadto pozwala ona również na identyfikację nowych wzorców i trendów, które zapewniły konkurencji lepszą pozycję w wynikach organicznych wyszukiwarki. Ich znajomość może okazać się przydatna w wyprzedzeniu konkurencji. Nie ulega jednak wątpliwości, że utrudni to osiągnięcie lepszych wyników osobom, które pozycjonowaniem chcą zająć się na własną rękę.

 

Równie duże nadzieje pokłada się także w machine learning i algorytmach stworzonych na ich podstawie. W rzeczywistości potrafią one bowiem o wiele więcej, niż zwykło się sądzić. Ich olbrzymią zaletą jest m.in. to, iż znacznie skracają one czas oraz drogę, jaką trzeba przebyć, by dotrzeć do istotnej informacji. Dzięki nim poruszanie się w sieci Google staje się jeszcze przyjemniejsze. Algorytmy machine learning uczą się tego, w jaki sposób internauci rozumieją i postrzegają zamieszczane na stronach treści. W grę wchodzą już więc nie tylko teksty, ale i kwestie związane z wyglądem strony, czy poruszaniem się w obrębie witryny. Tym samym więc narzędzia AI mogą okazać się w przyszłości niezbędne ku temu, by znaleźć się wysoko w rankingu Google.

 

I choć w dalszym ciągu nie mamy pewności o tym, jaki wpływ na SEO będzie miało stosowanie AI – pierwsze zmiany nią wywołane można obserwować już teraz. Sztuczna inteligencja stosowana w algorytmach i aplikacjach Google działa bardzo selektywnie i z miejsca odrzuca strony, na których zastosowano content skopiowany lub nadmiernie przesycony słowami kluczowymi. Skoro AI obecnie odgrywa już tak dużą rolę, nie ulega więc wątpliwości, że w przyszłości stanie się ona jeszcze ważniejsza dla SEO. Co więcej, stopniowe wdrażanie jej przez Google, poniekąd wymusza jej stosowanie, a przynajmniej respektowanie jej zasad przez właścicieli stron internetowych. Biorąc pod uwagę, że w przyszłości znaczenie AI wzrośnie jeszcze bardziej, warto pomyśleć o tym, by zintegrować tę technologię ze swoją firmą już na wczesnym etapie.

Sprawdź naszą ofertę

Jedyni tacy

Czy jesteśmy jedyni? Tak. My się staramy żeby zrobić coś adekwatnie do wymogów. Nie dbamy tylko o swój interes ale także o to, by nasi klienci byli zadowoleni. Nie szukamy jednorazowych zleceń. Sztuką jest wykonać pracę tak, żeby każda ze stron była zadowolona. Czy drutujemy? Jak trzeba to tak. Jeśli projekt ma działać krótko to po co klient ma płacić za super kod, którego i tak nie widać. Trzeba robić dobrze tam, gdzie trzeba robić dobrze.